Saturday, April 21, 2018

Anneke bezoekt Misfit

Op woensdag 1 december bezoekt Anneke de expositie Misfit van Hella Jongerius. Deze topdesigner van Nederlandse bodem die sinds twee jaar in Berlijn woont en werkt, heeft haar eerste grote overzichtstentoonstelling in een groot Nederlands museum: het Boymans in Rotterdam.

Anneke Verrips schreef een verslag van haar bezoek voor de website van kunstenaarscollectief WIT.



 

De coloured vases (serie 3) van Hella Jongerius

Vandaag, 1 december, bezocht ik de expositie Misfit van Hella Jongerius in het Boymans van Beuningen museum in Rotterdam.


Alle ontwerpen van Jongerius bevinden zich in één grote zaal die in één keer te overzien is. Alle objecten, die gerangschikt zijn op kleur, staan of hangen aan donkergekleurde muren die de designontwerpen op hun voordeligst doen uitkomen.

Hoewel Jongerius haar ontwerpen niet ( alleen) wil bestemmen voor galeries, en ze graag in productie laat nemen voor het grote publiek, is zij huiverig voor de eenvormigheid die de industriële aanpak veroorzaakt. Jongerius is altijd op zoek naar de misfit: de op grote schaal geproduceerde producten die toch ieder voor zich een klein ‘foutje’ of afwijkinkje hebben. Dingen die de hand van de maker tonen, dingen die net ietsje anders zijn, minder doorsnee: de misfit.

Jongerius balanceert op de grens van modernisme en post-modernisme. Het gebruiksvoorwerp moet functioneel zijn, maar zeker ook mooigevormd en vernieuwend  en mag aan de emotie appelleren. Dat die twee benaderingen met elkaar kunnen strijden blijkt wel uit de reacties op haar servies Non-Temporary, Koninklijke Tichelaar Makkum, 2005. Dit is een servies met traditioneel geschilderde bloemmotieven in blauw en rood op een lichte ondergrond. Alle stukken hebben echter ergens een vergeeld, ongeglazuurd deel. Eén van de kinderen van Jongerius vroeg haar dit ongeglazuurde deel weg-te-designen, want de lepel schraapte zo op dit stuk van het bord of de kom. Een vervelend geluid

Een oudere man die naast mij stond tijdens mijn bezoek, verzuchtte dat het toch jammer was dat die prachtig geschilderde borden zulke lelijke vergeelde delen hadden.

Ikzelf vind die vergeelde delen een vondst. Ze geven het ouderwets aandoende servies net die moderne opknapbeurt die het eigentijds maakt.

Op mij maakte de serie coloured vases, serie 3 de meeste indruk.

Jongerius zelf zette deze serie van driehonderd vazen in de juiste kleurvolgorde in een dikke cirkel op de grond. De kleuren van deze vazen zijn prachtig en indringend.

Jongerius doet al een hele tijd kleuronderzoek voor diverse fabrikanten, o.a. Tichelaar, Camper en Vitra.

De industriële kleuren beperken helaas. Zij zijn zo ontwikkeld dat ze onveranderlijk zijn. Zij veranderen niet onder invloed van lichtinval. Onze ogen echter ervaren die verschillen wel. De kegeltjes in onze ogen werken minder goed als het gaat schemeren en dus ervaren we de kleuren ’s-avonds anders. Jongerius vindt deze menselijke instabiele kleurwaarneming juist een gave van de natuur.
misfit anneke verrips
Zij doet kleuronderzoeken en vindt dat er
van de schilders veel te leren valt. Zij weten dat je prachtig donkerrood krijgt door het rood met de complementaire kleur aan te mengen: groen. En niet met zwart die de kleur een zekere doodsheid en vervlakking geeft. De industrie mengt haar kleuren
nogal eens aan met carbonzwart dat voor een grijze gloed zorgt.


Jongerius experimenteertmisfiit rotterdam met oude traditionele grondstoffen als cadmium, ijzer, selenium, koper, kobalt en mangaan, en
met hedendaagse chemische kleurrecepten.

In het geval van de vazen brengt Jongerius de verschillende glazuren aan in een bepaald patroon. Lagen over elkaar heen
( zoals de schilders ook vaak doen!) die optisch mengen en de mooiste kleuren vormen.

misfit rotterdam


Iedere vaas van de serie coloured vases is uniek in zijn mix van gemengde en ongemengde vlakken, traditionele en industriële glazuren. De kleuren zijn bijzonder sprankelend en gelaagd. Tevens is dit ook weer een experiment in misfits, en niet alles valt even goed uit.

Zo verbindt Jongerius technische innovatie met de verworvenheden en ontdekkingen van de oude, ambachtelijke schilderkunst.
Dat Jongerius zich laat inspireren door de schilderkunst heeft een louter praktische reden.
Zij laaft zich aan de enorme kleurenkennis van deze kunstenaars, met als doel een eigen en beter kleurpalet te ontwerpen voor industrieel gebruik.



De tentoonstelling misfit is van grote klasse en zeker de moeite van het bezoeken waard.

Anneke Verrips






 

De Kleurkas

de kleurkas 's-gravenzande

Anneke Verrips beschikt over haar eigen atelier 'de Kleurkas'. Gelegen in het Westland te 's-Gravenzande. In 'de Kleurkas' geeft Anneke haar workshops & cursussen.

Lees meer..

Testimoniums

nieuws anneke verrips






Lees meer..

Portfolio Anneke Verrips

Galerij Anneke Verrips

Anneke verwerkt in haar schilderijen vaak laagjes zijdevloiepapier. Deze gekreukelde lagen, die rijk aan kleur zijn vormen de basis voor een schilderij dat afgemaakt wordt met acrylverf.

Bekijk hier haar series..

 

Cursussen & Workshops

schilder cursussen schilder workshops

Anneke geeft teken- en schildercursussen. Ook is het mogelijk om met een groep vrienden, familie of met een bedrijf, een creatieve en gezellige workshop te boeken.

Lees meer..